Agradable ascensió al sostre comarcal de la Cerdanya. Comencem al peu del cim per senders entre boscos que acaben deixant pas a un terreny més àrid i pedregós en la part més alta del recorregut. La ruta és circular, vorejant el Clot de l’Orri, la qual cosa permet gaudir d’una magnífica panoràmica a les diferents valls que l’envolten.

El Refugi Cap del Rec va ser on va viure gran part de la seva infantesa Killian Jornet

La ruta comença al Refugi de Cap del Rec (1.960 m) a on podem deixar el cotxe. Per arribar-hi s’ha d’agafar la carretera N-260 entre la Seu d’Urgell i Puigcerdà i prendre el desviament que puja al poble de Lles per la LV-4036. Un cop al poble el travessem i continuem per una pista asfaltada que porta al refugi; base de les pistes d’esquí nòrdic de Lles.

A uns 50 m abans d’arribar al refugi es troben els senyals del GR 11-10 que cal seguir. Anem prosseguint les marques i ens endinsem en un sender pel bosc que després de 3 km ens durà cap a un prat a on està situat el refugi El Pradell a una altitud de 2.110 m. En aquest punt podem gaudir de les magnífiques vistes que ens regala la Serra del Cadí al sud i de la grata companyia de l’imponent Tossal de Bovinar a l’oest.

El refugi El Pradell és el final d’una de les pistes d’esquí nòrdic més conegudes de l’estació de Lles.

Es deixa la pista principal i el GR 11-10, que es desvien cap a l’oest.  A la dreta, al nord, hi ha un pal indicador de l’itinerari que puja fins a la Tossa Plana de Lles, i que ens informa que hem de seguir les marques grogues de la ruta 19 dels senders de Cerdanya. Aquestes marques ens porten a internar-nos dins el bosc una altra vegada. Quan el bosc s’aclareix es veu la Tossa Plana de Lles al nord.
En sortir del bosc s’arriba al Pla de les Someres (2337 m) el qual travessem i continuem per un llom. La pujada és agradable ja que els pendents no són molt pronunciats ni mantinguts. Ara el paisatge ha canviat, hem deixat el bosc enrere i ens trobem un terreny d’herba, pedres i matolls de bruguerola i ginebró.

Una de les Marques que hem de seguir des del Pradell fins al cim de la Tossa Plana de Lles. És la ruta 19 dels senders de Cerdanya.

Seguim pujant cap al nord i podem sentir una font d’aigua entre els rocs que ens acompanyarà uns metres del recorregut. Més endavant destaca un promontori a la dreta que sembla el cim però que no ho és. Cal anar decantant-se cap a l’esquerra seguint les marques grogues de la ruta 19 i aviat arribarem a dalt de tot on s’obre una explanada a on es veu un fanalet decorat amb pregàries de cavalls del vent que ens indiquen que ja estem al punt més alt.  També podem trobar una placa a on s’anuncia que la Tossa Plana de Lles és el sostre comarcal de la Cerdanya  amb una alçària de 2916 m.

Canals de la Serra del Cadí retallades per la llum canviant del dia

Des d’aquest punt podem contemplar una panoràmica de 360º espectacular. Al sud destaquem la impactant Serra del Cadí a tocar.

A l’oest tot una carena fronterera de pics entre els quals sobresurten el Pic de Setut, el de Sirvent, el Monturull, el Perafita… i si el dia està prou seré, en direcció nord-oest podrem albirar l’Aneto amb la seva glaçera perpètua així com el macís de la Madaleta.

Si continuem mirant al nord d’oest a est a l’altra banda de la frontera tenim la verda Vall del Madriu que s’obre al nostre davant, després podem distingir uns quants estanys com, per exemple, el de l’Ïlla o el de Montmalús, i innumerables pics com el de Pessons, l’Alt del Cubil, Alt del Griu.. per fer menció a alguns d’ells.

A l’esquerra podem intuir la Vall del Madriu i al fons l’estany de l’Ïlla i el Pic de Pessons al darrera.

Acabem la panoràmica cap a l’est on despunten el Carlit, el  Puigpedrós,…

S’inicia el descens cap al sud-est seguint per la carena que dóna a la vall de la Muga. Val la pena desviar-se i treure-hi el cap per aquesta vall per tal d’admirar les vistes de l’Estany gran de la Muga sota els teus peus.

A la baixada cal parar compte en seguir la carena que hi ha entre el Clot de l’Orri i el Clot de la Riba per evitar els forts pendents a una i altra banda.

Reprenem la ruta per un camí esquitxat per rocs blancs que ens dirigeix cap a una zona rocosa. Durant el descens és inevitable contemplar les abruptes canals de l’Oliva que queden a la nostra dreta. Si parem atenció, des d’aquesta altura es pot divisar l’Estany de l’Orri, a baix del Clot, punt de pas obligat de l’itinerari.

Prosseguim la marxa i després de passar per una coma herbada trobem l’entrada a un frondós bosc, de pi negre i avet en la zona més baixa, per on anirem perdent altitud fins a trobar de manera sobtada l’estany.

L’Estany de l’Orri està a  2.159 m,  ja hem fet bona part del camí de tornada. Val la pena parar i descansar una estona.  És un lloc molt tranquil i  tancat pel seu entorn arbrat i rocós.

Per a famílies que vagin amb nens o persones que no vulguin caminar molt, també hi ha la possibilitat d’ agafar el track de baixada i fer-ho de pujada fins a l’Estany de l’Orri. És una excursió curta per pistes amples que corresponen a pistes d’esquí nòrdic que passen pel mig del bosc.

L’amagat Estany de l’Orri envoltat d’arbres i grans rocs.

Continuem l’itinerari planejant pel marge esquerre del torrent i al cap d’uns 500 m retrobem el camí que baixa fins a la pista principal. Es creua la pista i es segueix torrent avall fins sortir al costat esquerre del refugi i punt final de la ruta.

Text i fotos: Lourdes Torres

Fitxa tècnica

Distància: 12,5 km

Desnivell+: 1.019 m

Temps de marxa: 5h depenent del nivell.

Punt de partida i arribada: Refugi Cap del Rec.

Tipus de marca: GR fins al refugi del Pradell i després marques grogues i fites.

Tipus de recorregut: Circular.

Època recomanada: Per fer-la sense neu.

Observacions: Es recomana portar el track ja que a la baixada hi ha trossos on es perd el camí.