Durant els darrers anys algunes zones del Pirineu estatal han esdevingut en certa manera, referència de certes disciplines de la MTB, en concret el Pirineu aragonès sembla que hagi estat el primer a comercialitzar les disciplines d’enduro, és clar que, algunes competicions i campionats que s’han celebrat en aquelles comarques han ajudat ha promocionar la pràctica d’aquesta disciplina del MTB, juntament amb què disposen d’un variat terreny per a la pràctica de l’enduro. Això no obstant, el que volem dir des d’aquí és que, al nostre Pirineu tenim zones d’una gran qualitat per a la pràctica de l’enduro, des del Berguedà, passant per la Cerdanya (Tracks de Cerdanya) l’Alt Urgell amb Arfa com a icona, i també el Pallars Sobirà. I d’aquesta última zona és de la qual us volem parlar avui.

Etapa 1, sortint d’Esterri d’Àneu (Son).

En concret al Pallars Sobirà disposem d’un territori magnífic per a la pràctica de l’enduro, muntanyes altes que proporcionen grans desnivells i garanteixen baixades espectaculars. Si a més a més i sumen la ubicació geogràfica, territori alpí amb la varietat de terrenys i boscos frondosos que donen un alt contrast entre vessants, humits i secs… en fi, un ventall molt ample de zones perfectes per a la MTB. Tracks Pallars en la seva Versió Enduro és una ruta circular que ens portarà a descobrir la comarca del Pallars Sobirà amb la nostra MTB, la ruta consta de 4 etapes amb la possibilitat de triar un itinerari més exigent en kms i desnivell i una opció menys carregada de kms.

La ruta original podríem dir que és la que inclou tot els senders possibles, Cal dir que són itineraris d’alçada, doncs, rutes alpines, i aquest fet ja caracteritza el terreny per on ens desplaçarem pensada pels Bikers endureros i valents, disposats a fer grans desnivells per poder gaudir de senders llargs i baixades interminables. Aquesta versió ha estat pensada per gaudir al màxim possible dels senders i corriols d’aquestes muntanyes. Ens esperen unes jornades amb unes exigents pujades on hi haurem de superar desnivells significatius que es faran durs, principalment perquè les pujades són normalment continuades i no donen massa descans. Això si, arribar als colls i els cims per on passa la ruta garanteix unes baixades llargues i intenses, que faran posar el màxim de les nostres habilitats sobre la MBT. Durant la baixada trobarem tot tipus de terreny, i és aquí on hem posat especial atenció en què la ruta passi per interessants corriols. Completar la ruta implica passar per algunes de les diferents valls que integren la comarca del Pallars Sobirà (Àneu, Cardós, Vallferrera,..)

Panoràmica de les valls d’Àneu.

A part del component tècnic que té aquesta ruta, cal remarcar també la varietat de llocs per on ens farà anar, indrets que no ens pensaríem mai que hi poguéssim arribar dalt d’una MTB. Els paisatges d’autèntic Pirineu que podrem observar durant la ruta són excel·lents i normalment falta temps per poder gaudir amb més calma dels bonics poblets que té el Pallars sobirà juntament amb la seva arquitectura romànica, un dels símbols d’aquesta comarca del Pirineu. Una ruta que no deixa indiferent, ja que segons l’època de l’any en què la realitzem (primavera, estiu o tardor) podrem observar diferents paisatges i com la vida a l’alta muntanya ve marcada per les estacions meteorològiques, tant pel que fa a l’agricultura com la ramaderia.

Així que si sou forts i valents us animem a realitzar aquest gran recorregut de pur MTB endurero.

Una de les novetats que tenim aquest any a la Tracks Pallars és el lloguer de MTB elèctriques, o E_BIKES. És un altre plantejament, per a totes aquelles persones que potser no s’animen a fer una ruta d’aquestes característiques, per la condició  física. Les e-bikes fa possible poder realitzar i acabar totes aquestes etapes.

Aquest any també com a novetat Tracks Pallars ofereix la possibilitat de fer remontes amb la MTB, us portem a llocs concrets amb la idea de poder gaudir únicament de la baixada. Et portarem a llocs amb encant. L’altre novetat és el treball de millora d’alguns senders, que cada any fem per poder tenir sempre una ruta operativa i ciclable al 100%.

Aquesta es la filosofia Tracks.

La Tracks Pallars enduro té un total de 185 km i un desnivell acumulat de 7.400m, a realitzar durant les 4 etapes. Les  altres opcions de ruta són menors en kms i desnivells, d’aquesta manera oferim diferents maneres de gaudir la ruta. A continuació us deixem un breu esquema de les etapes, amb els desnivells i els kms de cada jornada.

Track i perfil del Endro Track Pallars.

ETAPA 1: Esterri d’Aneu – Ribera de Cardos

Distància 47km

Desnivell positiu +1.700m – Desnivel negatiu -1.700m

Sender 40% – Pista 45% – Asfalt 15%

Etapa 1, corriol de baixada cap a Estaon.

Sortirem d’Esterri d’Àneu direcció València A per la carretera c-28. Aquests primers kms seran d’asfalt i ens serviran per anar escalfant les cames, l’inici d’aquesta primera etapa fa un petit recorregut al voltant d’Esterri per conèixer els seus voltants i per tastar els primers corriols per anar-nos posant les piles. Passarem per València A, Son i Jou. Creuarem novament Esterri per enfilar-nos direcció Unarre (Font) per la carretera asfaltada. Seguirem cap al poble de Burgo (Font a mà dreta baixant escales). Passat Burgo trobarem l’accés a la pista que s’enfila fins al coll de can Pirme (pujada llarga i sostinguda) gaudirem d’unes magnífiques panoràmiques Espot, port de la Bonaigua mentre patim la pujada. Arribant al coll seguim la pista fins a trobar-nos les fonts pel bestiar. Farem 500 m a camp a través per un prat fins a trobar l’entrada al corriol que ja no deixarem fins a arribar a Bordes de Perafita. Passarem per darrere les bordes i baixarem deixant el mur de pedres a la nostra dreta, creuarem el riuet i seguirem el corriol estret, pedregós i humit en alguns trams, paral·lel al riu fins a Estaon. 2 km d’asfalt fins al poble de Bonestarre i últims kms de sender ràpid fins a arribar a Ribera de Cardós. En total 12 km de baixada ininterrompuda des de el coll.

ETAPA 2: Ribera de Cardos – Alins (Vallfarrera)

Etapa 2, Àreu (Vallferrera).

Distància 42km

Desnivell positiu +1.820m

Desnivell negatiu -2.270m

Sender 40%

Pista 45%

Asfalt 15%

Sortirem direcció Cassibròs i creuarem el pont tot seguit entrarem en la pista que ens portarà cap al Pla de Negua. Tenim una llarga pujada 12km on els primers km són exigents per la inclinació i el camí està una mica pedregós, a partir de la borda la pista millora molt i el pendent disminueix. Al Pla de Negua tenim unes vistes impressionants a cavall entre la vall de Cardos i la Vall Farrera. Estem a punt d’iniciar una de les baixades maques que té la nostra ruta, la podem dividir en 3 trams. Tornarem a agafar la pista de pujada (trobarem 2 punts d’aigua) fins pla de Negua i seguirem guanyant alçada fins a seguir serra de Costuix i arribar al collet de Tudela on ens trobarem el Gr-11 que seguirem en la segona baixada del dia, aquesta no tant ràpida com les anteriors, però igual de llarga e interessant. Arribarem a Areu (vall Farrera) i seguirem per carretera fins al poble d’Alins.

ETAPA 3: Alins-Llavorsí

Etapa 3, tot pedalant pel bosc del Virós a Vallferrera.

Distància 48 km

Desnivell positiu +1.611m

Desnivell negatiu -1.859m

Sender 35%

Pista 55%

Asfalt 10%

Com ja és costum l’inici d’aquesta jornada també comença amb una llarga i sostinguda pujada que ens portarà gairebé a coronar el cim de Lo Covil 2.394m, serà la nostra cota màxima en aquesta jornada. Una vegada més podrem gaudir d’unes magnífiques vistes panoràmiques que agafen amplies àrees del Pirineu. A partir d’aquí baixada prolongada primer 12 km de pista ràpida que ens portarà fins al refugi del Gall Fer.

Seguidament anirem a buscar un sender ràpid i dinàmic que ens portarà prop de Tírvia. Arribarem a Tírvia (no entrem al poble) i seguirem el sender per fer l’últim tram de corriol fins al poble d’Araòs. Un cop allí seguim per carretera fins a Llavorsí on passarem la nit.

ETAPA 4:Llavorsí -Esterri d’Aneu

Distància 46km

Desnivell positiu +1.863m – Desnivell negatiu 1.717m

Sender 40% – Pista 45% – Asfalt 15%

Sortirem de Llavorsí i anirem per carretera fins a Ribera de Cardós on ens desviarem cap al poble d’Anàs (Font), Finalment trobarem una pista que ens portarà per dins d’un bosc bonic i dens que ens enfilarà fins al coll de la Menta, canviarem de vessant (al Portarro 1.826m). Seguirem baixant la pista forestal en desús que fa ziga-zagues fins que trobem el cartellet que ens farà entrar dins del bosc per un corriol tècnic amb pendent que ens deixarà pràcticament a la part superior del poble Berròs Sobirà. Seguirem baixant la pista fins al pantà de la Torrassa per agafar novament la carretera que ens pujarà cap al poble de Dorve. Pujarem una miqueta més, potser haurem d’empènyer la bici una miqueta fins al coll, a partir d’aquí baixada barroca que ens portarà cap al poble de LLavorre, després baixarem per la carretera fins Burgo on seguirem la baixada per Corriol fins al poble d’Escalarre per arribar finalment a Esterri.

Si esteu interessats a fer aquesta ruta o qualsevol de les altres activitats que gestiona Tracks Pallars, no dubteu en posar-vos en contacte amb nosaltres i us informarem de totes les possibilitats d’excursions i rutes que tenim preparats per tota la comarca. -Marc Burnat